مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان شد پویش ملی «مادران نسل رضوی» از دهه کرامت در سراسر کشور آغاز خواهد شد ارتقای ساختار تشکیلاتی حوزه بانوان در شهرداری اولویت جدی ماست حرم نوشت های یک خادمه | دعوت نامه مخصوص چقدر با راهکارهای جایگزین تنبیه بدنی در کودکان آشنا هستید؟ فیبروم رحمی در کمین زنان با فشار خون بالا والدین بخوانند| اصول تربیتی و تنبیهی کودک ۴ تا ۶ ساله تفریح‌نکردن، منجربه اختلال در خانواده و افسردگی بانوان می‌شود فریز تخمک، راهی برای حفظ قدرت باروری دختران اعلام آمار مرگ‌ومیر‌های سال ۱۴۰۲ | زنان یا مردان، کدام بیشتر فوت کردند؟ نامه عاشقانه و عارفانه آیت‌الله شهید سیدمصطفی خمینی به همسرش | بازنشر به مناسبت درگذشت بانو معصومه حائری تشریح فعالیت‌های مرکز امور بانوان بنیاد کرامت رضوی کسب طلای تاریخی دختر دونده ایران در قهرمانی آسیا ۹۵ درصد سقط جنین ها در کشور مشروع است مادران بخوانند| نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان نیاز به فضاهایی برای شادی دختران و سپری‌کردن اوقات فراغت آنان داریم تمدن‌ها با کاهش جمعیت از بین می‌روند مواد غذایی موثر در بهبود علائم «یائسگی» بسته‌شدن لوله‌های رحمی و خطر ناباروری در زنان
سرخط خبرها
نگاهی به جایگاه زنان پس از انقلاب در دیدگاه مقام معظم رهبری

نگاهی به جایگاه زنان پس از انقلاب در دیدگاه مقام معظم رهبری

  • کد خبر: ۲۱۰۳۲۵
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱
رهبر معظم انقلاب در مقاطع مختلفی در طول ۴۵ سال گذشته از انقلاب اسلامی دیدار‌های متعددی با بانوان جامعه داشتند و در بیانات خود به جایگاه زنان پس از انقلاب اسلامی پرداخته اند.

به گزارش شهرآرانیوز، پس از به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی یکی از موضوعات بحث برانگیز جامعه که به طور ویژه برای تضعیف جامعه اسلامی توسط دشمنان مورد توجه و بررسی بوده، مسائل مربوط به زنان جامعه است.

در فضایی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، ایدئولوژی‌های گوناگون وجود داشت و هر یک نگاه خاصی به مقوله زنان داشتند و با شعار‌های فریبنده، درصدد طرد اندیشه‌ها و سبک زندگی‌های دینی و بومی بودند.

نقش زنان در انقلاب

حضور انقلابی زن‌ها که از زمان مشروطه آغاز شده و تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن ادامه یافته، از دیدگاه مقام معظم رهبری در واقع بازگشت زن به فطرت و اصل خویش است. زنان علاوه بر حرکات انقلابی، شرکت در تظاهرات و فعالیت‌های امدادی و... با فداکاری‌هایی که نسبت به همسران، فرزندان و برادرانشان ابراز کردند سهم زیادی در پیروزی انقلاب داشتند. اگر حضور زنان نبود، انقلاب اینگونه به ثمر نمی‌نشست و تاثیرگذار نمی‌شد. از نظر ایشان داخل کردن زنان به متن انقلاب، یکی از کلید‌های اساسی پیروزی هر انقلابی است: «اگر حضور زنان در نهضت انقلابى ملت ایران نمى‌بود، به احتمال زیاد این انقلاب به این شکل پیروز نمى‌شد یا اصلاً پیروز نمى‌شد یا مشکلات بزرگى در سر راه آن پدید مى‌آمد؛ بنابراین حضور زنان مشکل‌گشا بود. در جنگ هم همینطور بود، در مسائل دیگر از اول انقلاب تا به‌حال هم همین‌گونه بوده است؛ بنابراین تلاش زیادى شده است».

ایشان معتقدند این نقش حساس و بی‌بدیل باید ادامه داشته باشد: «الان برای نگه داشتن زن ایرانی در همان روندی که انقلاب او را در آن انداخته بود و حفظ آن حالت، احتیاج داریم به چند چیز. اول به ادامه استدلال، یعنی آن استدلال صحیح و متینی که نشان می‌دهد جایگاه زن چیست. ثانیا به ادامه و حفظ حالت انقلابی در او، ثالثا جلوگیری از نفوذ آن چیزی که بیشترین تکیه‌گاه فرهنگ طاغوتی بود که آن غریزه را تحریک می‌کرد؛ یعنی عکس‌ها، فیلم‌ها و...».

«از زمان صدر اسلام، حضرت خدیجه (س) و دخترش حضرت زهرا (س) و نیز حضرت زینب کبری (س) نقشی اساسی و بنیادی در تقویت اسلام و عمل به دستورات دینی و کمک به جامعه بشری در رشد و تعالی انسانی داشتند و به تأسی از این بانوان بزرگوار و الگو زنانی همانند «سمیه» تازه مسلمان شده و «آسیه» همسر فرعون همواره زنان پشتیبان عدالت و حقیقت و راستی بوده و توانسته‌اند نقش عظیمی در تربیت نیروی انسانی و سعادت بشری ایفا کنند».

«زنان ایران اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بسیار مؤثر و سرنوشت‌ساز در طول تاریخ به نقش آفرین پرداخته‌اند، که با بررسی تاریخ از دوران مشروطه، جنبش تنباکو انقلاب اسلامی ایران، دوران دفاع مقدس همواره نقش اساسی ایفا کرده‌اند و چند سالی است که با حضور مردان ایران اسلامی در جبهه مقاومت شاهد نقش زنان در عرصه‌های سیاسی و جهانی هستیم که زنان جامعه اسلامی ایران هوشمند و توانا به‌عنوان الگویی برای سایر زنان مسلمان جهان قرار گرفته و در این برهه حساس و مقطع تاریخی همانند گذشته دشمن را خلع سلاح کرده و چه زیبا همچون مادر «وهب» فرزندانشان را تقدیم راه حقیقت و اسلام کرده و صبر و استقامت می‌کنند و حتی وقتی دشمن به‌قصد باج خواهی و تحریک احساسات مادران و همسران برای تحویل پیکر پاک شهدا نشانه می‌رود».

پیشرفت زنان پس از انقلاب

بر خلاف نگرش ابزاری و متأثر از فرهنگ مبتذل غربی به زنان در رژیم پهلوی، امروز جمهوری اسلامی توانسته با اتکا به مبانی الهیِ خود زنان توانمندی را در عرصه‌های گوناگون تربیت کند. تربیت این زنان فرصتی مهم برای پیش‌برد حرفِ حق انقلاب اسلامی در موضوع زنان و فائق آمدن بر فرهنگ غلط غربی است که نمونه‌هایی از آن می‌تواند نشان دهنده حرکت متعالی و مترقی زن ایرانی باشد.

«نخبگان زن در سرتاسر کشور... نشان‌دهنده‌ی موفقیت نگاه نظام اسلامی و نگاه اسلام به زن است. ما این همه زن نخبه در دوره‌ی حاکمیت طاغوت نداشتیم. این، حرف من است و بر این اصرار دارم. امروز عدد مطلق و نسبی محققین زن، اساتید زن، دانشمندان زن در رشته‌های مختلف، متفکرین و نویسندگان زن که در رشته‌های گوناگون فکر می‌کنند، صاحب‌نظرند و قلم میزنند، ادبای زن، شعرای زن، هنرمندان زن، قصه‌نویس‌ها، شاعرها، نقاش‌ها»

«امروز پرچمِ استقلالِ هویتی و فرهنگیِ زنان در دست زنان ایرانی است؛ امروز بانوان ایرانی با حفظ حجاب، استقلال هویتی خودشان و استقلال فرهنگی خودشان را دارند اعلام می‌کنند و به دنیا صادر می‌کنند؛ یعنی دنیا سخن جدیدی دارد می‌شنود.»

برهم زدن نقشه غربی‌ها توسط زنان ایرانی

از جمله ارکان اساسی جمهوری اسلامی ایران در سیاست‌گذاری از ابتدای انقلاب، قانون‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های ملّی، ارتقای جایگاه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی برای زنان بوده است. در نتیجه، زنان ایرانی از حقوق کامل و فرصت پیشرفت برخوردار شده‌اند.

جمهوری اسلامی فضایی را برای بانوان ایرانی فراهم ساخت تا بتوانند با سربلندی، باور‌های دینی و میهنی ملّت خود را در سطح بین‌المللی، در همه عرصه‌ها اعم از علمی، ورزشی، هنری و ... انعکاس دهند. این مسئله معادلات غربی‌ها را درباره زن بر هم زد. درواقع سیاست‌های غربی بزرگ‌ترین ضربه را به زن وارد نمود، اما امروز غربی‌ها باکمال وقاحت «خودشان را پرچم‌دار حقوق زن وانمود می‌کنند! یعنی این‌ها از [قضیه]حقوق زن در دنیا دارند استفاده می‌کنند.» تا بتوانند چهره بانوی ایرانی که در دنیا منعکس شده است را تخریب کنند.

دشمن در طول سال‌های پس از انقلاب علیه حجاب و شئونات اسلامی زنان فعالیت کرد. آخرین تلاش‌های آنان در سال گذشته و در جریان اغتشاشات پارسال بود، اما نتوانستند خدشه‌ای به عفاف زنان وارد کنند و در برابر آن‌ها «زن‌ها ایستادگی کردند... این‌ها (غربی‌ها) امیدشان این بود که همین‌هایی که حجاب نیمه‌کاره دارند بکلّی کشف حجاب کنند، [ولی]نکردند؛ یعنی زدند تو دهن آن تبلیغ‌کننده و فراخوان‌فرستنده.»

بنابراین باید گفت که هرچند سالیان متوالی است غرب درصدد مضمحل ساختن فرهنگ اسلامی بانوی ایرانی است، اما زنان و مادران فرهیخته ایران همواره با حضور در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی همراه با رعایت شئون زنانگی در مقابل این دسیسه‌ها ایستاده و پاسخی درخور به یاوه‌گویی‌های غربی‌ها داده‌اند.

امروز بانوی مسلمان ایرانی، بهره‌مند از عزت است. هرچند غربی‌ها «هزاران وسیله تبلیغی، بمباران خبری می‌کنند برای اینکه این واقعیت را واژگون جلوه بدهند؛ اما حقیقت این است. امروز مؤمن‌ترین و انقلابی‌ترین زنان ما، زنان تحصیلکرده ما هستند. امروز زنان ما، زنان تحصیلکرده ما، زنان جوان ما در پیچیده‌ترین آزمایشگاه‌ها و مراکز علمیِ تجربی و انسانی حضور دارند و فعالند. فعال‌ترین زنان ما در زمینه سیاسی، در زمینه علمی، در زمینه مدیریت‌های اجتماعی، زنان مؤمن و انقلابی ما هستند.»

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.